« takaisin

Miten tehdä mahdottomista muutoksista vaikeita?

[fa icon="calendar'] heinäkuuta 31, 2016 | Anna Perho

Aavikko-292597-edited.jpeg
 
Loppukesä ja alkava syksy ovat monelle uusien alkujen aikaa. Kansanopistot, kuntokeskukset ja leegio muita tahoja houkuttelee meitä aloittamaan uusia harrastuksia, opintoja ja… tapoja.
 
Tavat ovat ihmiselämän piilotettu arkkitehtuuri. Jopa 80 prosenttia kaikesta mitä teemme sujuu autopilotin ohjaamana. Onneksi – elämämme olisi mahdotonta, jos jokaisen asian kohdalla pitäisi tehdä päivittäin uusi päätös tai valinta: pesenkö tänään hampaat? Menenkö tänään töihin? Juonko aamulla kahvia vai en?
 
Uusien tapojen opettelu on silti usein tervanjuontia. Kehittyminen tarkoittaa uusien ja aluksi epämukavien asioiden opettelua, hyväksymistä ja muistamista. Vanha ei välttämättä toimi, mutta ainakin se on tuttua ja käy vaivattomasti.
 
Jotta muutos – huonon tavan pysyvä vaihtaminen parempaan - toteutuisi, tarvitaan motivaatiota. Motivaatio taas nojaa hyötyihin: kun tiedät mitä uuden tavan opettelu antaa, jaksat sitoutua valintaasi päivittäin.
 
Tästä syystä todelliset muutokset rakentuvat sisältä käsin. Muiden ihmisten sinulle asettamat tavoitteet harvoin toteutuvat, ainakaan pysyvästi, jos et itse pohjimmiltasi koe allekirjoittavasi niitä. Ulkoa käsin ohjautuva ihminen kokee tyytymättömyyttä, joka kumpuaa elämättömästä elämästä; omien toiveiden väistöliikkeestä suhteessa muiden vaatimuksiin.
 
Mutta vaikka sisäinen tahtotilasi olisi miten kunnossa hyvänsä, ennemmin tai myöhemmin tulee se päivä kun retkahdus tai periksi antaminen vaanii. Kaikille käy niin. Siksi onkin järkevää varautua motivaation haurastumiseen ja vastoinkäymisiin ajattelemalla niitä jo silloin kun motivaatiosi on vahvimmillaan.
 
Ihmiset, jotka valmistautuvat vastoinkäymisiin, menestyvät.
 
* * *
 
Vahvista motivaatiotasi myös pohtimalla näitä:
 
1. Miksi tavoitteiden saavuttaminen ei tule olemaan helppoa?
Mikä on todennäköisin este sinun ja pysyvän muutoksen välissä? Miten voisit kiertää tai ylittää tämän esteen? Kuka voisi auttaa sinua tässä?
 
2. Mikä saa sinut uskomaan, että muutoksen tapahtuminen on mahdollista, joskin vaikeaa?
Mitä voimavaroja ja vahvuuksia sinulla on, joiden avulla pääset hankaluuksista yli?
 
3. Aloita pienestä.
Et voi muuttaa kaikkea kerralla. Aloita niin helposta että epäonnistuminen on mahdotonta. Jos haluat aloittaa kuntoilun nollapisteestä, kävele ensin kolme minuuttia päivässä. Onnistumiset ovat parasta ravintoa motivaatiolle. Ne todistavat, että muutos on mahdollinen.
 
4. Älä ajattele miltä jokin tekeminen tuntuu, vaan ajattele miltä sinusta tuntuu kun olet tehnyt sen.
Totta kai lenkille lähteminen on paskamaista. Mutta onko ketään koskaan harmittanut sen jälkeen?
 
5. Älä aloita tänään.
Joskus paras tapa kasvattaa motivaatiota on tietoinen lykkääminen. Vaikka haluaisit lopettaa röökinpolton NYT, päätä sen sijaan jokin tietty päivä jolloin lopetat. Tee Päivä Ykkösestä jotain, mitä odotat innolla.
 
6. Lopeta kun on kaikkein hauskinta.
Kun aloitin aikanaan säännöllisen kuntoilun, onnekseni en saanut liikkua niin paljon kuin olisin halunnut. Pienet lapset ja pitkä matka jumppasalille rajoittivat käyntejä. Niinpä liikuntakerroista tuli jotain, mitä todella odotin.
 
Älä sinäkään vedä itseäsi heti piippuun. Tee aluksi vähemmän kuin pystyt, jätä juhlat silloin kun on kaikkein hauskinta.
 
7. Seuraa edistymistäsi.
Onnistumisten kertaaminen, tulosten mittaaminen ja ylipäätään jonkinlainen kirjanpito muistuttavat siitä miten paljon olet jo tehnyt tavoitteesi eteen. Kannattaako kaikki tämä työ heittää hukkaan?
 
8. Ei koskaan kahta välipäivää.
Joskus se vain tapahtuu kaikille, retkahdus. So what? Pidä huoli vain siitä, että tätä ei tapahdu seuraavana päivänä uudestaan. Yksi kerta ei raunioita mitään. Kaksi päivää voi olla merkki huonon tavan paluusta. Estä tämä sitoutumalla siihen, että et koskaan pidä kahta ”välipäivää.” Niin, edes jouluaattoisin tai krapulassa tai koska olet väsynyt. Ei. Kahta. Päivää. Peräkkäin.
 
Jaa päivä mielessäsi neljään osaan: aamuun, keskipäivään, iltapäivään ja iltaan. Rajaa retkahdus yhteen neljännekseen, äläkä heitä koko päivää hukkaan yhden pikkumokan vuoksi. Jos olet päättänyt olla syömättä karkkia ja huomaat sullovasi aamukokouksessa jonkun tuomia tuliaismarmeladeja suuhusi, keskity vain siihen että loppupäivänä olet ilman karkkia.
 
9. Palkitse viisaasti – jos palkitset.
Meillä on hassu tapa antaa itsellemme palkinnoksi juuri sitä, mistä pyristelemme uuden tapamme avulla eroon. Juuri tästä syystä laihdutuskuurit ja muut fundamentaalit ratkaisut eivät juuri toimi. Jos kahden viikon pussikeittokuuria seuraa pitsajuhlat, tulos on plus miinus nolla.
 
Suoraan sanottuna en oikein usko palkitsemisen ideaan. Minusta uuden tavan ja sen tuottaman elämänmuutoksen pitää itsessään olla niin tyydyttävä, että se riittää palkinnoksi. Siitähän motivaatiossa juuri on kyse.
 
<3 Anna
 
PS. Jos haluat multa muutaman kerran kuukaudessa kirjeen, niin käy kirjautumassa täällä etusivulla superarkea.fi. Muuta roinaa myös Facebookissa. 

Aihe: superarkea

Anna Perho

Anna Perho

Anna Perho on median sekatyöläinen, kolumnisti, radiojuontaja ja tv-esiintyjä, jolla on myös räjäyttäjän pätevyys. Hän pitää mediauransa kohokohtana MTV3:n pressitilaisuutta, josta hän sai lahjaksi hampaidenvalkaisupaketin.